top of page

איך מתנגדים לצו ירושה?

כשאדם הולך לעולמו ולא משאיר אחריו צוואה, ניתן להגיש בקשה לצו ירושה ועזבונו יחולק בהתאם לדיני הירושה הכלליים. גירושין הם תהליך לא פשוט, בשום מצב. לא להורים ובעיקר לא לילדים, שלפתע צריכים להתמודד עם מציאות חדשה שבה ההורים – בין אם הם מתפקדים כראוי או לא, נמצאים בחייהם באופן שונה מהשגרה אליה התרגלו. לאחר גירושין, בדרך כלל אחד ההורים עובר לדירה נפרדת ונקבעים הסדרי ראייה. בנוסף, לאחר הגירושין, פעולות שונות הנוגעות לילדים המשותפים הופכות מסובכות יותר. לדוגמה, הוצאת דרכון לקטין לקראת טיול בחו"ל. זה מצב שעלול להיות בעייתי מכיוון שתהליך זה עבור הורים גרושים, מחייב את הסכמתם של שני הצדדים.


הוצאת דרכון לילד בהסכמת שני ההורים

בראש ובראשונה, במצב ששני ההורים מסכימים לכך שאחד מהם ינפיק את הדרכון לילד. עליו לחתום על טופס הצהרה בשם 'הסכמת הורה לניפוק דרכון לילדיו הקטינים עד הגיעם לגיל בגרות', המהווה אישור לכך שההורה מסכים שאכן יונפק דרכון לילדו הקטין, כלומר מתחת לגיל 18. את הטופס ניתן למלא בכל סניפי משרד הפנים בישראל, או להחתים עורך דין לענייני משפחה על תצהיר, שיועבר לאחר מכן להורה שנוסע עם הילד בפועל. את התצהיר יהיה עליו להציג במשרד הפנים בעת מעמד הנפקת הדרכון. חשוב לציין שמשרד הפנים אינו מציב חובת הגעה לשני ההורים יחד כשצריך להגיש את הבקשה, אלא מאפשר להורה אחד להגיע באופן עצמאי ולחתום על טופס ההסכמה טרם הגעת ההורה והילד. עובדה זו קריטית עבור זוגות הורים שעברו או עוברים תהליך גירושין קשה.


מצבים שבהם אין אפשרות לקבל את הסכמת שני ההורים

לעיתים, אין אפשרות לקבל את אישורו של ההורה השני לא מפאת התנגדותו לתהליך, אלא בשל היעדר היכולת ליצור קשר עימו. למשל, אם ההורה השני מתגורר בחו"ל או שחלילה אינו מתפקד. אז, קיימת אפשרות להגיש בקשה להוצאת צו רשמי מבית המשפט, או לפנות לרשות האוכלוסין. כדי להוכיח את היעדר הקשר, תדרוש הרשות הגשה של שלושה מסמכים מתוך ארבעת המסמכים הללו; אישור מרשויות הרווחה שאכן לא קיים קשר בין הילד וההורה השני, אישור על מגורים בחו"ל ללא ביקורים בישראל, אישור תשלום מזונות ע"י ביטוח לאומי במקום ההורה השני, או אישור מטעם בית הספר על כך שידוע לו שאין קשר בין הילד וההורה השני.


החשיבות בייעוץ עם עורך דין

בין אם מדובר בנישואין כדת משה וישראל ובין אם בהתרת נישואין, פירוק הנישואין אינו כולל רק את ההחלטה לסיים את הקשר. להליך זה, מצטרפים גורמים נוספים שיכולים להשפיע עליו, לדוגמא, משמורת הילדים וכן תשלום המזונות. לאור האמור לעיל, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מומחה לדיני המשפחה, כדי שילווה אתכם בהליך, שלעיתים עלול להימשך זמן רב ולתבוע מחיר, גם מבחינה נפשית וגם מבחינה כלכלית. עורך דין מומחה בתחומו, יוכל ללוות את ההליך מקרוב ולהביא לתוצאות הגונות ונכונות עבורכם.

נישואין וגירושין במדינת ישראל, נערכים לפי הדין העברי–דתי. אומנם, בני זוג יכולים להינשא במדינה זרה, אך בחלק ניכר מהמקרים, במידה והם יבקשו להתגרש, הרי שיהיה עליהם לעבור בבית הדין הרבני. מנגד, במידה ואחד מהם אינו יהודי, הרי שאז בני הזוג יצטרכו לקיים הליך של התרת נישואין. באופן עקרוני, התשובה היא כן. הוצאת דרכון לילד מחייבת הסכמת שני הצדדים ואף חתימה של שניהם על טפסים נדרשים. עם זאת, ישנם שלושה חריגים להוראה זו; אם במסגרת הסכם גירושין הורה אחד קיבל את הסמכות לטוס עם הילד לחו"ל ללא אישור מההורה השני, אם הורה אחד לא נמצא בקשר עם הילד ואם הורה אחד קיבל אפוטרופסות בלעדית על הילד – אזי חתימתו של הורה אחד תספיק כדי לאשר את הנפקת הדרכון, ללא אישורו של ההורה השני.


דוגמה לכך היא תמ"ש 53687-07-13 שבמסגרתו ציינה האם, שמבקשת לקבל סמכות אפוטרופסות בלעדית, כי נגד האב הוגש כתב אישום מזעזע המשתרע לאורך חמישה עמודים, המאשים אותו בפשעים חמורים כנגד משפחתו. בתום המשפט, בקשתה של האם התקבלה והיא תתפקד כאפוטרופסית היחידה של ילדיה עד הגיעם לבגרות. וכך יכולה האם למעשה להוציא לילדיה דרכון ללא אישור של הצד השני.



Comments


bottom of page